fredag, juli 18, 2008

Nya små liv


I morse var dom kläckta. Dom små nya liven! Dom har börjat torra och bli lite bulliga :). Så söta och alldeles hjälplösa....

Vi har en äggkläckningsmaskin och har lagt en del ägg i den, och tre nya små liv blev det till slut. Kan ni tro vad barnen håller på med dom!? ;~....
Rasen är Skånsk blommehöna och dom blir lite brokiga i färgen och med många vita pluttar på. Det är en av mina favorit höns. Väldigt trevliga.
Satt och pratade hönor med en chef på jobbet för ett tag sedan och jag kan förstå om en utomstående inte tycker det låter klokt.... men det är något visst med hönsfolk.. Han var alldeles till sig för hans höna hade legat fram 14! kycklingar och han var överlycklig och stolt!...fniss...

Sen är det något visst med att kunna gå ut och hämta sina egna ägg...ägg där gulan är gul, nästan mot orange och inte belkfisiga som dom i affären kan vara.
Har dragit på mig lite hosta igen... det jag hade för ett par veckorsedan. Rosslig i halsen...inte kul... men men det går väl över.
Ha det så bra!

4 kommentarer:

netha sa...

Efter lång bloggtorka så är jag förhoppningsvis tillbaka.
Så söta, sådana hade vi många av när vi var små, jag älskade att hålla på med de små kycklingarna, kul på sommarlovet.
Hoppas din semester blir härlig, gubben min gick idag, skönt med lite ledigt.
Ha det gott.
kramis

Ullis/Leva på landet sa...

Vilka gulliga små kycklingar. Det är så mysigt med sådana små.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Kottemor sa...

Men åh så hemskt söta!!:)
Urgulliga!
Måste va jättemysigt att kunna plocka in ägg och ha sånna där små dunbollar hemma!

Massvis av kramar!

Fotograferande Maria sa...

Hej! Oj så söta!! Vad gott att kunan plocka egna ägg :) Kram / Maria