torsdag, augusti 14, 2008

kladdkaka




Som så många andra har gjort skaffade jag mig Leilas bakbok tidigare i somras. Häromdagen när vi skulle ha fika gäster var jag sugen på en kladdkaka och tänkte jag provar hennes... mums!

Hon påtalar ju ofta att det ska vara choklad av god kvalité och hög kakao halt. Jag tror faktiskt aldrig att jag har köpt det innan men så gjorde jag nu och är ganska övertygad om att hon har rätt...

Här är receptet:


Ingredienser:

50 g smör, 2 st ägg, 2 dl strösocker, 1 dl farinsocker, 0.5 dl matolja ,2.5 dl vetemjöl, 4 msk mörk kakao ,2 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker, 1 nypa salt ,50 g mörk kvalitetschoklad 70%


Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader och smält smöret.
2. Smörj och bröa en form med löstagbar botten.
3. Vispa ägg och socker poröst.
4. Rör ner smör och olja i äggsmeten.
5. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker, salt och vänd ner i smeten.
6. Häll smeten i formen och strö över grovt krossade chokladbitar.
7. Grädda kakan i cirka 30 minuter. Pudra med florsocker och servera såklart med lättvispad grädde.

På recept.nu finns många av hennes recept!


4 kommentarer:

Mindi sa...

Min stora tjej missar ALDRIG Leila bakar på onsdagar. :)

Boken är underbar och man blir glad bara av de vackra bilderna!!!!

Torsdagskram
M I N D I

♥ cloudberrie ♥ sa...

Leila är en stor favorit här med både av de stora och små tjejerna i huset ;)

Vad skoj med 25 års träff!!!

Det ser helt ljuvligt ut på er semester.

Kramar från Eva

Kottemor sa...

Ååååh så gott!!
Kunde ej sluta stirra på bilden!
hahaha
Hejdå karraktär:)

Många kramar!

Ullis/Leva på landet sa...

SEr så gott ut. Blir mer och mer övertygad om att jag bara måste köpa den boken.

Kram Ullis