lördag, maj 03, 2008

Planterar



Oj, det känns i kroppen... vi har börjat att plantera ädellövsskog... Sambon hade hem nästan 5000 plantor i fredags och nu ska det sättas, oj vad det ska sättas...


Varmt har det varit idag med och vi har traskat där med våra sättningsspadar och spannar med plantor. Sambon ska ha semester hela nästa vecka för att sätta plantor. Det roliga är att barnen är så engagerade. Sonen i synnerhet för han har förstått att kanske är det han som en dag ska hugga denna skog vi nu sätter. Det är roligt att följa det som växer. Vi har en plantering här som min pappa satte i slutet på 80 talet och då hade vi en hund som hette Fannie. Hon var valp och var med pappa hela dagarna... det gör att man minns när det är satt. Dottern är med väldigt road över att få hjälpa till och springer där med sina band som hon fäster i plantorna så vi kan hålla reda på om det är fågelbär eller vildpäron vi har satt ner. Det ska fördelas någorlunda jämnt med och vi ska även sätta ek,lönn och björk.

Barnen har varit iväg på lek och kalas idag med så jag känner att jag har varit en ganska resande mamma. Iväg med sonen vid 10,30 tiden och sedan ska dottern på kalas vid 13. Hem och plantera lite... iväg och hämta E vid 15,30... in och handla lite och sedan hämta sonen hos kompisen. Det blev grillat ikväll och det är ju alldeles underbart än så länge! Verkligen somrigt :).

Igår kom fåren :) Vad min flicka tycker det är roligt! Hon hade en kompis här igår med och jag bara känner att det är rena rama Bullerbyn för dom. Där sprang de små tjejerna , hoppandes skuttandes och matandes lammen. Det pysslades och sköttes om. Fritt lekandes och springandes och en tupp som gal i närheten. Vilken rofylld barndom och alldeles fantastiskt vacker. Ja jag är nog verkligen på rätt plats här i livet som får bo på landet och låta mina barn växa upp bland djur och natur. Är ingen stadsmänniska och lär nog aldrig bli. Men roligt att åka dit för en dag eller två är det men oj vad gott att få komma hem sen :).

Ibland funderar jag och sambon på vad vi skulle göra om dagarna om vi hade bott i en lägenhet! Vi hade nog varit ett par väldigt rastlösa själar :).





3 kommentarer:

♥ cloudberrie ♥ sa...

Vad MYSIGT det låter med alla djuren och skogsplantering.

Vad vår fint du har ändrat på din blogg, jätte fin banner!
Jag har suttit och försökt trixa själv... men suck vad dålig jag är på att få till det med grafik...

Ha en fin söndag!
Kramis

ankiann sa...

Snygg blogg :) Får riktiga vårkänslor. Vad kul att barnen delar era intressen, är ju perfekt när de förstår och tänker framåt. Yngsta barnet härhemma säger att hon vill bo i lägenhet när hon blir stor?! huvva ;)

Kottemor sa...

Ja det låter alldeles Bullerby aktikt:)
Så mysigt!

Spännande med träden och historian kring.

Massvis med kramar!