söndag, mars 30, 2008

Frankrike



Nu har jag äntligen lagt in lite bilder från vår resa till Frankrike. Det tog sin lilla tid men orken har inte varit på plats...

En härlig minisemester var det iallafall. Precis utanför vårt fönster blommade detta träd i Aix-en Provence. Jag har fått höra att det kan vara ett Mandelträd. Man såg dom lite överallt där nere.




Aix en Provence är en gammal stad och det fanns många fina gamla hus
och byggnader. Den här dörren ledde in till en trädgård som var inmurad... Tyckte den var fin.


Många vägar strålade samman i denna rondell precis som i Paris
vid Triumfbågen. Rondellen med fontänen var dom stolta över förstod vi.
På kvällen var den så väl upplyst. Det låg mängder av cafeér här omkring som
det var väldans mysigt att sitta ute och spana på folk vid ;-).

Det var torghandel på lördagen och detta mysiga torg sålde massvis med
olika blommor och det för södra Frankrike så välkända olivtvålen som
är en fyrkantig grön tvål. Luktar inte så mkt men köpte en det gjorde jag.
Hade gärna tagit hem lite av alla blommor med...
Mimosan som blommade precis överallt!

Mer bilder kommer en annan dag! Fortsättning följer med andra ord...

6 kommentarer:

Kottemor sa...

Åh så fina bilder!
Så härligt det ser ut!
Och ett sånt vackert träd, blir ju alldeles vår sprallig av att se hur mysigt ni haft det!:)
Härligt, blir glad för din skull!

Massvis med kramar!

Annika sa...

Vilken otroligt mysig resa ner till Provence...jag är inte ett dugg avis, nej då inte alls, not at all...

netha sa...

Till Provance vill jag åka till, det både låter vackert och gott. :-)
Härligt ni hade det gott.
kramis

Anonym sa...

Hej vännen!
Tack för titt på fina bilder.
Mandelträd finns det mängder av på Mallorca på våren. Underbart vackert. Provence vill jag till.. och dofta på lavendeln.
Mm, jag längtar iväg.
Må så gott.
Kram, Anita

Mindi sa...

Jätte vackra bilder!!!! Så roligt att se!

Stor kram
M I N D I

Milla sa...

Åh fina bilder! Jag ska själv åka till Paris snart, antar att det är full vår där då när man ser våren på dina bilder!
Det var ett tag sen jag var här och läste men såg ert jobbiga med skolan. Förstår det tar så mycket kraft!! Det värsta är ju alltid ovisshet. Hur har det gått måntro?